Karlín patřil v minulosti k důležitým pražským dopravním uzlům. Nejprve byl významný díky prvnímu obchodnímu přístavu na jižním ramenu Vltavy, později hlavně díky železnici. V současné době už tu najdeme jen malé pozůstatky těchto období, proto není na škodu si je připomenout alespoň fotografiemi.
Vlakové nádraží a tratě
V místech dnešního multifunkčního prostoru Přístav 186 00 před sto lety stála vlaková zastávka Karlín-Přístav. Zřízena byla roku 1895 a fungovala až do roku 1961. Po železniční trati podél Sokolovské ulice pak jezdily vlaky ještě v 70. letech minulého století. Směřovaly z Masarykova nádraží směrem na Libeň a dál do středních Čech. Na Rohanském ostrově bylo pak v provozu velké nákladové nádraží Rakouské severozápadní dráhy, a to mezi lety 1875 a 1984.
Mosty
Kromě nejstaršího dosud stojícího pražského mostu, kterým je aktuálně rekonstruvaný Negrelliho viadukt, stály dříve v Karlíně i další železniční mosty. Současní obyvatelé Karlína už by těžko poznali, že po tomto mostě vedla trať přes přístavní rameno na nákladové nádraží. Jedná se totiž o snímek z období před přeložením ramene Vltavy a řeka tak působí nezvykle široká. Brzy po zrušení nádraží byl v roce 1988 snesen také samotný most.
Další místa
Po přeložení vltavského koryta od Karlína směrem k Holešovicím došlo také ke vzniku rozsáhlé pláně. Slepé rameno Vltavy bylo zasypáno v polovině 50. let 20. století.
Víte, že v minulosti v Karlíně existovaly dvě železniční zastávky?
Jedna z nich se nacházela v místech současného libeňského zhlaví Masarykova nádraží a byla v provozu od 1. května 1899 pod názvem Karolinenthal, od roku 1942 jako Praha-Karlín. Zrušena byla v roce 1957. Druhou zastávkou byl Karlín-přístav na zrušené trati č. 231 do Lysé nad Labem.
Foto převzato z publikace Zmizelá Praha – Nádraží a železniční tratě